www


Monday, January 24, 2011

TIAN CHUA memulakan ceramah dengan memberi "assalamualaikum"

Tian Chua mulakan ucapan Assalamualaikum
LABIS 23 Jan. - Pas terus memberi laluan kepada pentas-pentas ceramahnya untuk membenarkan rakan sekutunya yang bukan Islam mempersenda amalan umat Islam termasuk membaca ayat al-Quran secara salah dalam bahasa Arab dan melafazkan salam 'Assalamualaikum' dalam ucapan.

Ia dipercayai ada kaitan dengan usaha Pas untuk menunjukkan kepada umum kononnya sekutu politiknya yang bukan Islam kini lebih mendalami Islam.

Terbaru, di atas pentas ceramah kempen Pas di Taman Gunung Emas di sini malam tadi, Pas seolah-olah tidak kisah dan membiarkan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua memberi salam 'Assalamualaikum' ketika berceramah.

Ketika itu tiada seorang pun barisan pimpinan Pas yang berada di atas dan bawah pentas termasuk Ketua Penerangan Pas, Idris Ahmad yang bertindak menegur perbuatan Tian Chua itu.

Sebaliknya, pemimpin PKR itu sekali lagi dibiarkan mengucapkan 'Assalamualaikum' ketika mengakhiri ucapannya.

Walaupun perkataan Assalamualaikum itu bermaksud 'sejahtera ke atas kamu' tetapi ia adalah amalan orang Islam untuk memohon kepada Allah supaya melimpahkan sejahtera kepada umat Islam lain yang diucapkan salam itu.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Taiping daripada DAP, Nga Kor Ming menyelitkan bacaan ayat suci al-Quran ketika berceramah dalam kempen pilihan kecil Bukit Gantang namun bacaannya dalam bahasa Arab ternyata tersasar jauh daripada bacaan yang sebenarnya.

Seorang lagi wakil rakyat DAP, Wong Kar Woh juga pernah menyelitkan bacaan ayat al-Quran ketika membahas pembentangan Bajet 2009 negeri Perak.

Ketika diminta mengulas mengenai isu itu, Pengerusi Jawatankuasa Agama negeri, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, perbuatan Tian Chua itu jelas bermotifkan politik tanpa memikirkan perasaan penganut agama Islam.

"Orang Islam terutama daripada parti pembangkang harus peka dengan perkara-perkara yang berkaitan Islam.

"Jangan gunakan Assalamualaikum untuk tujuan politik, tarik sokongan atau semata-mata untuk meraih undi orang Melayu, ini perbuatan tidak bertanggungjawab," katanya.

Beliau ditemui Utusan Malaysia selepas majlis Pertandingan Nasyid dan Penyampaian Bantuan Khas Kepada Sekolah-sekolah Agama di Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang di Sekolah Agama Pekan Ayer Panas di sini hari ini.

Zainal Abidin percaya, Tian Chua hanya menggunakan ucapan salam itu ketika berkempen dan bukan pada hari-hari biasa.

Beliau turut melahirkan rasa kesal dengan petugas-petugas Pas yang tidak berani membuat teguran dan seolah-olah 'merelakan' Tian Chua mengucapkan demikian.

No comments: